fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך לשווק את עצמכם בראיון עבודה: 8 טכניקות שאתם חייבים להכיר!

את המפשט הבא:" בראיון עבודה אתם צריכים למכור את עצמכם" בטח שמעתם יותר מפעם אחת, אבל חשבתם פעם איך באמת כדאי לכם לעשות את זה? או מה היא הדרך הטובה ביותר לעשות זאת? למרבה המזל, הניסיון שלנו בתור מגייסים יחד עם עשרות המועמדים שהכנו לראיונות עבודה במהלך השנים עזרו לנו לרכז את כל מה שאתם צריכים לדעת ל-8 טכניקות שיעזרו לכם לשווק את עצמכם בצורה טובה יותר, מתחילים!

1. התמקדו בצרכים של המגייסים

מחפשי ומחפשות עבודה רבים מגיעים לראיון מבלי לדעת דבר על החברה, התפקיד, האדם שמראיין אותם ואפילו על התעשייה. זו טעות חמורה! אתם לא יכולים "למכור" את עצמכם ביעילות מבלי להבין תחילה את הקהל שלכם! אז לפני שתעברו לשלבים הבאים בתהליך, נסו לחשוב על הכל מנקודת מבטו של המעסיק, וגבשו לעצמכם תשובות לגבי שאלות כמו: אילו בעיות הם מנסים לפתור בעזרת הגיוס לתפקיד? מה חשוב להם למצוא במועמד? איזה סוג של מטרות יש לצוות? (לדוגמא, צוות מכירות רוצה לייצר הכנסות) בשביל להבין בצורה הטובה ביותר מה חשוב לצד השני הסתכלו בתיאור התפקיד וכך תוכלו לקבל מושג על התכונות והכישורים שהמעסיקים מחפשים בעובד הבא שלהם.

2.הכירו את קורות החיים שלכם!

במהלך הריאיון המראיין עומד לבחון את קורות החיים שלכם ולשאול אותכם שאלות על כך במהלך השיחה, לדוגמא: "התפקיד שמילאת לפני שלוש שנים נראה מעניין, מה כללה כאן העבודה היומיומית שלך?" ואם אתם לא תכירו את מה שרשמתם בקורות החיים שלכם, יהיה לכם מאוד קשה לענות על זה בביטחון. אז בין אם חלף זמן רב מאז שכתבתם את קורות החיים ועד למועד הריאיון, חשוב שתדאגו לכך שאתם מכירים את קורות החיים שלכם כדי שתדעו על מה המראיינים שלכם מסתכלים כשהם שואלים אותכם שאלות.

 

לא משנה מתי הייתה הפעם האחרונה שערכת את קורות החיים שלכם- אתם חייבים להכיר אותם טוב!

3.תגיעו עם תשובות מוכנות מראש

ראיונות העבודה עברו שינוים רבים בשנות האחרונות, אך עדיין ישנן מספר שאלות מפתח שחוזרות על עצמן כמעט בכל ראיון עבודה – והשאלה הפופולרית ביותר עדיין נשארה "ספר לי על עצמך", לשם נכנס "נאום המעלית" שלכם! בתשובה שלכם לשאלה זאת אתם רוצים להראות למראיין שאתם מכירים את תיאור התפקיד שלהם, וחשוב מזה-שתוכלו להיכנס לתפקיד ,ללמוד אותו במהירות ולהצליח. זה אחד הדברים הראשונים שמעסיקים מחפשים בראיון, אז זה מפתח מרכזי בתהליך המכירה של עצמכם ביעילות, הכינו נאום מעלית קצר, עד 60 שניות לכל היותר ובו הדגישו את התכונות והיכולות שלכם שמשתלבות בתפקיד זה! אין צורך שתספרו את כל קורות החיים שלכם, אלה חשבו מה הכי רלוונטי לצרכי המעסיק על פי תיאור התפקיד והתמקדו בפרטים אלה! רוצים להיות בטוחים יותר בתשובה שלכם? כאן תמצאו בדיוק איך מומלץ לענות על שאלת- "ספרו לי על עצמכם"

4. אל תתביישו לשאול שאלות!

כאשר אנשים חושבים על ראיון העבודה שלהם, רובם מתמקדים בחלק של מתן תשובות טובות. אבל למעשה, למנהלי הגיוס אכפת לא פחות האם אתם שואלים שאלות ומה אתם שואלים. הם רוצים להעסיק מישהו שנזהר ומחושב בתהליך חיפוש העבודה שלו ומנסה באמת ללמוד על החברה ועל התפקיד, אחרת, הם יהיו מודאגים מכך שאתם נואשים ומוכנים להתפשר על כל עבודה שתמצאו, זה לא מי שהם רוצים להעסיק, היכולת לשאול שאלות נכונות ובביטחון מעידה על סקרנות, רצינות וכמובן על הרצון לדעת ולהכיר את החברה.

הנה מספר שאלות שאתם יכולים לשאול בראיון הבא שלכם:

  • איך החברה מתמודדת עם משבר הקורונה?
  • לאן את/ה חושב/ת שהחברה תפנה ב-5 שנים הבאים? 
  • האם ישנן אפשרויות קידום בתוך החברה?
  • איך נראה יום עבודה במסגרת התפקיד?

לרשימה המלאה של השאלות שמומלץ לשאול בראיון העבודה הבא שלכם- לחצו כאן

5. תהיו מחושבים וברורים בתשובות שאתם נותנים

אל תתמקדו רק בהצגת הכישורים שלכם על ידי שיתוף של מידע רב, התמקדו גם בצורה ובדרך בה אתם מתקשרים. זכרו שבסופו של דבר ראיון עבודה הוא דיאלוג ויש חשיבות גדולה לאינטראקציה בינכם לבין המראיין, לכן כשאתם עונים על שאלה קחו את הזמן והתמקדו בדיבור ברור ובמתן תשובה כנה. בנוסף השתמשו ב2-3 דוגמאות מהתפקיד או הארגון שבו עבדתם לאחרונה ושתפו בפרויקטים או הישגים אישייםקבוצתיים בהם לקחתם חלק, גם דוגמאות לדרך בה פתרתם בעיה מסוימת, או דברים שלמדתם לפעם הבאה יצרו עניין אצל הצד השני .כאשר אתם מרגישים קצת תקועים או שאתם צריכים עוד קצת זמן בשביל לענות על השאלה זה בסדר גמור לומר, "זו שאלה נהדרת. תן לי לחשוב רגע" זה בסדר לקחת שנייה לחשוב לפני שקופצים להגיב, זה יראה למי שמראיין אותכם שאתם מתקשרים היטב ולא חוששים לנצל קצת זמן כדי לוודא שאתם נותנים לו תשובה כנה ולא מדוקלמת.

 

זה בסדר גמור לומר למראיין: "זו שאלה נהדרת. תן לי לחשוב רגע"

6. תראו התלהבות מהתפקיד

בשלב הבא, לאחר ששאלתם שאלות ונתתם תשובות נהדרות, מגיע השלב בו עליכם לגלות עניין והתלהבות מהתפקיד. אם משהו בתפקיד נשמע לכם מרגש, תגידו את זה!, אם עקבתם אחרי הפעילות של החברה ואתם נלהבים מהדרך שלה, אמרו זאת! לאורך הדרך הארוכה שלנו ראינו מועמדים רבים שמתאימים לתפקיד ב100% אבל חוסר המוטיבציה וההתרגשות שלהם מהתפקיד גרמו לכך שהמעסיקים החליטו להמשיך עם מישהו אחר שהראה יותר התלהבות מהתפקיד. כמובן שאנחנו לא מצפים שתתרגשו ותתלהבו מכל משפט שני של מי שיראיין אותכם אבל כן חשוב מאוד לשדר אנרגיות ורצון אמיתי להתקבל למשרה. אז וודאו שהמראיינים יודעים שתוכלו לבצע את העבודה, אך גם שאתם רוצים לעשות את העבודה.

7. שדרו ביטחון בשפת הגוף שלכם

אתם יכולים לומר את כל הדברים הכי נכונים במהלך הריאיון כולו, אבל אם תראו עצבנים או חסר ביטחון בגלל שפת הגוף שלכם, זה יכול לעלות לך בהצעת העבודה. חלק גדול מהמראיינים מקבלים את ההחלטות שלהם על סמך "תחושת בטן"(גם אם זה באופן לא מודע) לעיתים קרובות למדי, הם ירגישו יותר בנוח להעסיק אדם שנראה בטוח בעצמו ונינוח במהלך הריאיון איתם. אומנם חלק גדול מרמת הביטחון העצמי של אדם מיוחס לתכונות אישיות איתם נולד, אך בכל זאת יש מספר דברים שלחלוטין יכולים להשפיע על רמת הביטחון שלכם כפי שהצד השני קולט אותה:

  • הימנעו מלשדר עצבנות ואי נוחות, ובמקום נסו לשדר רוגע ונינוחות
  • חשבו לפני הריאיון אלו דברים תרצה לספר על עצמכם במהלך הריאיון.
  • שימרו על קשר עיין לעיתים תכופות עם מי שמראיין אותכם
  • הקפידו על תנועות גוף מתונות, חיוך כשצריך והשתדלו להביע אנרגיות חיוביות במהלך השייח
  • אל תנסו להרשים בכוח – ריאיון צריך להראות כמו שיחה בין שני אנשים, ולא כמו מונולוג
  • אם אתם נוהגים להזיז רגליים או ידיים באופן שחוזר על עצמו- שימו לב לכך וכמובן נסו למנוע זאת כמה שניתן!

8. התאמנו על הצהרת הסיום שלכם


יש דבר אחד שכמעט בטוח שהמראיין יזכור מהשיחה שלו אתכם: סוף הריאיון!

כמו שאנחנו יוצאים מסרט וזוכרים בעיקר את סצנת הסיום אליה הכל מתנקז, כך גם בראיון עבודה- לסיום יש חלק מרכזי בעיצוב וגיבוש הדעה עליכם, לכן חשוב שתגדישו זמן לתרגל את הצהרת הסגירה של ראיון העבודה שלכם. דעו מה אתם אומרים בסוף הפגישה כך שישאיר את מי שראיין אותכם עם רושם סופי נהדר. זאת ההזדמנות שלכם להדגיש משהו נוסף שחשוב לכם לומר פעם נוספת או אולי להוסיף משהו ששכחתכם להגיד במהלך הריאיון,  זכרו שאתם אומנם מכירים את עצמכם חיים שלמים, אך המראיין מכיר אתכם רק חצי שעה -לכן עזרו לו להשלים את הפער בצורה הטובה ביותר, כדי שגם הוא יידע עד כמה אתם מתאימים למשרה!

סיכום

אומנם מרבית האנשים לא מרגישים בנוח ולא אוהבים "למכור" או "לשווק" את עצמם, אך במהלך ראיון עבודה אתם נדרשים לעשות זאת, אין בזה דבר פסול- אתם פשוט צריכים להציג לצד השני מי אתם ומדוע אתם אלו שמתאימים בצורה הטובה ביותר למשרה מבין כל המועמדים. פעמים רבות יתקבל לתפקיד אדם פחות מתאים למשרה, פשוט כי ידע למכור את עצמו בצורה טובה יותר. אנחנו בטוחים שאם תמלאו אחר הטיפים והעצות שלנו, תוכלו לעשות עבודה טובה יותר בכדי "למכור" את עצמכם בראיון הבא שלכם!

 


לתפקיד הבא שלך!